Co zrobić gdy kot ma złamany ogon

Co robić, gdy kot ma skręcony lub złamany ogon? Możesz sam sprawdzić, czy nie występują objawy tego schorzenia, ale jeśli jesteś zaniepokojony, powinieneś zabrać kota do lekarza weterynarii. Lekarz weterynarii może potwierdzić, czy należy umówić się na wizytę u specjalisty, lub postawić wstępną diagnozę na podstawie objawów kota i ostatnich wypadków. Upewnij się, że wyjaśniłeś zakres problemu i możliwe przyczyny urazu.

Objawy

Koty często odczuwają ból i obrzęk wokół ogona po złamaniu, co jest częstym zjawiskiem. Chociaż drobne złamania goją się bez leczenia, poważniejsze mogą wymagać interwencji lekarza weterynarii, w tym wykonania zdjęć rentgenowskich i badań krwi. W zależności od stopnia uszkodzenia, leczenie może obejmować tymczasową szynę lub zabieg chirurgiczny. Lekarz weterynarii będzie również w stanie określić, czy u kota doszło do uszkodzenia nerwów. W ciężkich przypadkach leczenie może jednak obejmować chirurgiczne usunięcie złamanego ogona.

Złamanie ogona u kota może być spowodowane różnymi przyczynami, w tym wypadkiem samochodowym, pociągnięciem za ogon, a nawet zamknięciem w drzwiach. Do najczęstszych urazów dochodzi, gdy ogon zostanie nadepnięty, pociągnięty lub roztrzaska się o jakiś przedmiot. W takiej sytuacji dochodzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych i nerwów w okolicy ogona. Złamane ogony nie są rzadkością u kotów i można je łatwo zauważyć obserwując swojego pupila.

Leczenie

Koty mogą mieć rany kąsane na ogonie, które można leczyć w domu. Objawy obejmują zaczerwienienie, ciepło, ból i stan zapalny. Jeśli rana jest duża, przed zabraniem kota do weterynarza należy owinąć ją ręcznikiem. Weterynarz może być zmuszony do przepłukania rany i założenia szwów. Antybiotyki i inne metody leczenia są dostępne w gabinecie weterynaryjnym, można też stosować je w domu.

W zależności od stopnia złamania lekarz weterynarii może zdecydować o przeprowadzeniu zabiegu chirurgicznego lub pozwolić, aby złamana część zagoiła się sama. Jeśli złamany ogon znajduje się na czubku ogona, jest mniej prawdopodobne, że złamanie będzie wymagało operacji. Złamany ogon w pobliżu podstawy może zagrażać życiu lub prowadzić do zwyrodnienia ciała kota. Lekarz weterynarii może zalecić operację, jeśli złamanie jest poważne, ale sposób leczenia złamanego ogona zależy od stanu kota.

Przeczytaj:  Co zrobic gdy pies jest agresywny do innych psów

Obserwacja ogona u kota

Złamane ogony u kotów są powszechne. O ile drobne urazy goją się same, o tyle poważne mogą wymagać pomocy medycznej. Jeśli zauważysz u swojego kota złamany ogon, natychmiast skontaktuj się z lekarzem weterynarii! Możesz oszczędzić kotu wiele stresu, natychmiast sprawdzając, czy nie ma żadnych nieprawidłowości. Oto kilka wskazówek, jak wykryć złamany ogon u kota. Możesz również sprawdzić stan ogona swojego kota, uważnie go obserwując.

Jeśli ogon kota wydaje się być opuchnięty i wyprostowany, przyczyną może być złamanie. Złamany ogon może również odcinać dopływ krwi do pozostałej części ogona, powodując ból u kota i potencjalnie trwałe uszkodzenie. Niezależnie od tego, czy Twój kot kuleje, czy też ma kulejący ogon, należy udać się do lekarza weterynarii w celu dalszej diagnostyki. Brak natychmiastowej pomocy medycznej może pogorszyć stan kota i doprowadzić do częściowego paraliżu i nietrzymania moczu.

Zabranie kota do weterynarza

Gdy kot ma złamany ogon, pierwszym krokiem jest zabranie go do weterynarza. Podobnie jak w przypadku każdego innego złamanego wyrostka, ogon powinien być leczony w taki sam sposób jak noga. Lekarz weterynarii zleci najpierw wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, aby ustalić, czy kość jest rzeczywiście złamana, czy też kot cierpi tylko z powodu rany na ciele. Jeśli kość nie jest złamana, lekarz weterynarii rozpocznie leczenie kota lekami przeciwzapalnymi i antybiotykami.

Inne objawy złamanego ogona to skomlenie i trudności w chodzeniu. Jeśli Twój kot ma zwichnięty ogon, może ciągnąć za sobą ogon lub ślinić się losowo. Inne objawy to utrata koordynacji w tylnych łapach, załamanie ogona oraz zaczerwienienie lub obrzęk. Ważne jest jednak, aby zabrać kota do weterynarza natychmiast po zauważeniu któregokolwiek z tych objawów.