Co zrobic gdy kot ma zatkany nos

Co robić, gdy kot ma zatkany nos? Twój kot może mieć zatkany nos, podrażnione gardło lub upośledzony zmysł węchu, ale to nie musi być przykre. Ćwiczenia fizyczne mogą pomóc choremu kotu w odzyskaniu sprawności. Krople do nosa z solą fizjologiczną również mogą ułatwić kotu oddychanie. Pomocne może być także podgrzewanie pokarmu. Podgrzej ją przed podaniem kotu.

Prezentowany tekst jest efektem naszych działań w partnerstwie z

Ćwiczenia pomagają wyleczyć chorego kota

Przez większość czasu Twój chory kot potrzebuje odpoczynku i dużej ilości wody, aby zapewnić mu odpowiednie nawodnienie. Jednak niektóre koty potrzebują także nieco więcej aktywności fizycznej. W takich przypadkach możesz dać kotu zabawki, które są zaprojektowane tak, aby stymulować go do ruchu i ćwiczeń. Pomoże to utrzymać organizm kota w stanie aktywności i pomoże mu wyleczyć przeziębienie oraz inne objawy, które mu towarzyszą. Kot będzie również potrzebował dużo odpoczynku, a w okresie rekonwalescencji powinien przebywać z dala od innych zwierząt. Lekarz weterynarii może zasugerować kilka krótkich ćwiczeń fizycznych, aby chory kot szybciej wrócił do zdrowia.

Najczęstszym i najskuteczniejszym sposobem leczenia zatkanego nosa u kota jest inhalacja parą wodną. Inhalacja parą wodną jest bardzo skuteczną metodą leczenia problemów oddechowych kota, dlatego przed podaniem kotu jakichkolwiek specjalnych preparatów należy skonsultować się z lekarzem weterynarii. Gdy kot poczuje się komfortowo podczas leczenia, będzie mógł lepiej oddychać i szybciej wróci do zdrowia. Wypróbuj tę technikę co najmniej dwa razy dziennie.

Solankowe krople do nosa

Jeśli Twój kot ma zatkany nos, możesz pokusić się o użycie naczynia neti. Jest to świetny sposób na oczyszczenie nosa kota z zalegającego w nim śluzu, a także na wypłukanie alergenów i zanieczyszczeń. Jest to również skuteczny sposób na udrożnienie suchych lub podrażnionych przewodów nosowych. Roztwór soli fizjologicznej można przygotować, mieszając trzy łyżeczki soli niejodowanej z jedną łyżeczką sody oczyszczonej w ośmiu uncjach wody. Roztwór należy przechowywać w temperaturze pokojowej.

Jeśli Twój kot ma zatkany nos i łzawiące oczy, może mu pomóc kilka prostych zabiegów. Po pierwsze, zastosuj zwykły spray do nosa z solą fizjologiczną, który jest łatwo dostępny w każdej aptece. Roztwór ten rozrzedza śluz i pobudza kichanie, co z kolei pomaga w wydaleniu śluzu. Powtarzaj tę czynność raz lub dwa razy dziennie lub raz na kilka dni, aby zobaczyć rezultaty. Innym sposobem na zmniejszenie podrażnień i zapobieganie wysychaniu śluzu jest nawilżanie powietrza w pomieszczeniu.

Przeczytaj:  Co zrobić gdy kot się leni

Objawy infekcji górnych dróg oddechowych u kotów

Kot z zatkanym nosem może cierpieć na infekcję górnych dróg oddechowych (URI). Choroba ta wpływa na kilka narządów. Objawy URI u kotów obejmują kichanie, wodnistą lub ropną wydzielinę z nosa oraz zatkany nos. Twój kot może być również ospały i mieć zmniejszony apetyt. Objawy tej infekcji różnią się u poszczególnych kotów. U kota z URI mogą wystąpić również inne objawy, takie jak gorączka, podrażnienie skóry oraz owrzodzenia w jamie ustnej i gardle.

Leczenie weterynaryjne kota z zatkanym nosem jest zazwyczaj proste i polega na monitorowaniu objawów przez kilka tygodni. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, umów się na wizytę u lekarza weterynarii w celu zbadania kota. Jeśli u kota pojawi się kaszel lub biegunka, należy niezwłocznie zwrócić się o pomoc lekarską. Objawy infekcji górnych dróg oddechowych u kotów z zatkanym nosem mogą być wywołane przez bakterie, wirusy lub retrowirusy. Te bakterie i wirusy mogą być przenoszone na ludzi przez ślinę i wydzielinę z oczu.

Możliwości leczenia

Diagnoza kota z zatkanym nosem jest zwykle oparta na historii choroby i badaniu fizykalnym. Można również wykonać pewne badania, takie jak prześwietlenie, tomografia komputerowa i rynoskopia, aby wykluczyć choroby podstawowe. Jeśli jednak kot kicha, ważne jest, aby zlecić kontrolę u lekarza weterynarii w celu wykluczenia innych przyczyn wydzieliny z nosa.

Jeśli kot cierpi na infekcję bakteryjną, lekarz weterynarii może zalecić podanie antybiotyku do nosa w celu usunięcia wtórnej infekcji. Jeśli infekcja jest wirusowa, może on również przepisać maść łagodzącą podrażnienia oczu. W ciężkich przypadkach lekarz weterynarii może przepisać antybiotyki lub komorę tlenową w celu złagodzenia objawów i zapewnienia kotu komfortu. Jeśli u kota występują grzyby, lekarz weterynarii może przepisać leki przeciwgrzybicze w celu usunięcia infekcji.