Anaplazmoza u psa – leczenie

Anaplazmoza u psa - leczenie

Diagnostyka anaplazmozy u psów jest zazwyczaj stawiana przy użyciu mikroskopii świetlnej i identyfikacji moruli w krążących neutrofilach lub płynie maziowym. Morulae są najłatwiejsze do zidentyfikowania w ostrej fazie choroby, pomiędzy czwartym a czternastym dniem po zaszczepieniu. Organizmy są obecne w 1% do 27% neutrofilów. W identyfikacji może pomóc rozmaz z sierści bufiastej.

Zapraszamy do lektury artykułu, który jest efektem naszej współpracy z

Doksycyklina

Doksycyklina w leczeniu anaplastyczności u psów wymaga podawania antybiotyków. Na szczęście wiele zwierząt wykazuje wyraźną poprawę w ciągu 24 do 48 godzin od rozpoczęcia leczenia. Należy również podjąć szereg środków zapobiegawczych. Środki zapobiegawcze przeciwko kleszczom powinny obejmować ścisłe zwalczanie kleszczy i częste kąpiele. Unikaj stosowania „naturalnych” środków odstraszających pchły i kleszcze, które często są nieskuteczne.

Diagnostyka anaplazmozy u psów jest często trudna i może wymagać przeprowadzenia kosztownych badań laboratoryjnych. Podczas wstępnej diagnostyki analizowane są komórki krwi i płytki krwi w celu stwierdzenia obecności organizmu. Czasami organizm może być widoczny pod mikroskopem. Jeśli nie, w celu potwierdzenia diagnozy stosuje się dodatkowe badania laboratoryjne, takie jak test ELISA, pośrednie przeciwciała fluorescencyjne i łańcuchową reakcję polimerazy. Leczenie anaplazmozy u psów doksycykliną jest skuteczne, ale im wcześniej zostanie zdiagnozowane zakażenie, tym lepsze są wyniki. Pies może wymagać leczenia przez 14 do 30 dni, zanim stan stanie się przewlekły. Stan psa może się poprawić po kilku pierwszych dniach leczenia.

Non-steroidowe leki przeciwzapalne

Non-steroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) są powszechnie przepisywane w leczeniu anaplazmozy u psów. Leki te zmniejszają stan zapalny i łagodzą ból. Powinny być one podawane z jedzeniem, aby zminimalizować wpływ na przewód pokarmowy. Leki te powinny być stosowane zgodnie z zaleceniami lekarza weterynarii. Anaplazmoza u psów jest potencjalnie zagrażającą życiu infekcją, która wymaga agresywnego leczenia.

Zwykle objawy kliniczne anaplazmozy pojawiają się po upływie jednego do trzech tygodni od ukąszenia psa przez zakażonego kleszcza. Jeżeli jednak u Twojego psa wystąpią objawy, leczenie może nie wymagać podawania antybiotyków. Co więcej, choroba jest przenoszona przez kleszcze i jest mało prawdopodobne, aby przenosiła się z psa na człowieka. Jednakże, Twój pies może przynieść kleszcze będące nosicielami anaplazmozy do domu i ugryźć osoby chore na tę chorobę.

Przeczytaj:  Co zrobić gdy pies śmierdzi

Ból i obrzęk stawów

Leczenie bólu i obrzęku stawów u psów z anaplazmozą opiera się na oznakach i objawach choroby. W tym przypadku powszechnie przepisuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ). Powinny być one podawane z posiłkiem, aby zminimalizować ich skutki uboczne, a Ty powinieneś zawsze postępować zgodnie z zaleceniami lekarza weterynarii, aby uniknąć ponownego zakażenia. Oprócz leków z grupy NLPZ, lekarz weterynarii może przepisać psu tetracyklinę lub minocyklinę.

Wykrycie anaplazmozy u psów jest możliwe po przeprowadzeniu badania fizykalnego i zebraniu dokładnego wywiadu. Może on również zalecić wykonanie badań krwi, w tym oznaczenie pełnej liczby komórek krwi i biochemii surowicy. Badania laboratoryjne wykażą nieprawidłowości w zakresie płytek krwi i czerwonych krwinek. Biochemia surowicy może również wykazać zmiany w enzymach wątrobowych i białkach związanych ze stanem zapalnym. Badanie krwi może również wykazać, czy bakterie są obecne w płynie stawowym psa.

Prewencja

Leczenie anaplazmozy u psów polega na podawaniu antybiotyków w celu leczenia objawów choroby. W większości przypadków choroba ustępuje w ciągu jednego do czterech dni, ale lekarze weterynarii mogą zalecić powtórzenie badania morfologii krwi po zakończeniu podawania antybiotyków, aby upewnić się, że leczenie było skuteczne. W ciężkich przypadkach może być konieczne zastosowanie innych leków i hospitalizacja. Jednak im wcześniej rozpocznie się leczenie, tym lepszy będzie jego wynik.

Najlepszym sposobem zapobiegania anaplazmozie u psów jest niedopuszczenie, aby Twój pies odwiedzał tereny, na których występuje duża populacja kleszczy. Kleszcze mogą przenieść chorobę na psa w ciągu dwudziestu czterech godzin. Dlatego też zapobieganie anaplazmozie u psa polega na całorocznym zwalczaniu pcheł i kleszczy. Możesz również zaopatrzyć się w szampony lecznicze, które zabijają kleszcze w kontakcie z nimi. Szampony te należy stosować u psa co dwa tygodnie.