Co zrobić gdy kot ma biegunkę

Co zrobić gdy kot ma biegunke

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, gdy Twój kot ma biegunkę, jest zbadanie go przez lekarza weterynarii. Biegunka może być spowodowana wieloma różnymi przyczynami, w tym niedrożnością przewodu pokarmowego, zaburzeniami motoryki jelit i innymi problemami zdrowotnymi. Biegunka u kotów może być również spowodowana innymi czynnikami, takimi jak zmiana pożywienia. W przypadku wystąpienia biegunki u kota najlepiej jest zasięgnąć porady lekarza weterynarii, jednak niektóre z tych prostych środków możesz zastosować samodzielnie.

Leczenie biegunki

O ile wydalanie kału jest oczywistym objawem zaburzeń jelitowych, u kotów czasami występują inne, bardziej subtelne oznaki. Biegunka może być krwista lub mieć konsystencję śluzu, a kot może wykazywać inne objawy choroby, takie jak gorączka, osłabienie, wymioty i ból brzucha. W ciężkich przypadkach zwierzę może być odwodnione i stracić apetyt. Jeśli biegunka utrzymuje się dłużej niż 3 dni, należy niezwłocznie zwrócić się o pomoc lekarską.

Podstawową przyczynę biegunki u kota powinien ustalić lekarz weterynarii. Na przykład biegunka spowodowana przez pasożyty jelitowe może wymagać zastosowania odrobaczania. Z kolei infekcje bakteryjne mogą wymagać podania antybiotyków. Poważne przypadki mogą wymagać hospitalizacji. Jeśli nie można ustalić przyczyny choroby, leczenie powinno być agresywne. Lekarz weterynarii określi przyczynę biegunki u kota i przepisze odpowiednie leki.

Unikanie leków dostępnych bez recepty

Aczkolwiek nie chcesz podawać kotu leków na biegunkę dostępnych bez recepty, jeśli Twój kot cierpi na biegunkę, jest to całkowicie normalna reakcja na rozstrój żołądka. Na szczęście, większość przypadków biegunki u kotów jest prosta w leczeniu i można ją wyleczyć bez konieczności stosowania leków na receptę. Biegunka może być również spowodowana grzebaniem w śmieciach, piciem mleka lub laktozy, czy też jedzeniem jedzenia dla ludzi. Jeżeli biegunka u kota jest ciężka, może to być oznaką poważniejszego problemu zdrowotnego.

Biegunka u kota jest poważną chorobą, a jej objawy mogą utrzymywać się przez wiele dni. Twój lekarz weterynarii może przepisać specjalną dietę lub polecić karmę dla kotów na bazie dyni. Pomocna może być również zmiana diety kota na dietę o wysokiej zawartości błonnika. Karma ta może pomóc kotu odzyskać zdrowie i wyeliminować dyskomfort spowodowany biegunką. Możesz także umówić się na wizytę u lekarza weterynarii, aby Twój kot mógł otrzymać właściwą diagnozę.

Przeczytaj:  Co zrobić gdy kot się leni

Zmiana karmy

Zmiana karmy Twojego kota jest jednym ze sposobów rozwiązania problemu biegunki. Na szczęście istnieje kilka naturalnych sposobów leczenia tego schorzenia. Jedną z najlepszych opcji jest przejście na dietę o niższej zawartości tłuszczu. Karmy bogate w błonnik również pomagają poprawić trawienie kota i sprzyjają zdrowemu wypróżnianiu. Jeśli Twój kot jest na diecie wysokotłuszczowej, lekarz weterynarii może zalecić mu tymczasowo karmę niskotłuszczową.

Oprócz powyższych objawów, możesz sprawdzić, czy Twój kot ma biegunkę, zmieniając jego dietę. Biegunka charakteryzuje się płynnym lub krwawym stolcem. W przeciwieństwie do krwawego, ten rodzaj wypróżnienia w końcu sam spłynie. Zmiana diety kota może być także oznaką alergii lub inwazji robaków. Jeśli po tygodniu zauważysz znaczącą zmianę konsystencji stolca, powinieneś jak najszybciej udać się do lekarza weterynarii.

Kontakt z lekarzem weterynarii

Choć sporadyczne biegunki nie są powodem do niepokoju, wizyta u lekarza weterynarii jest zalecana, jeśli stan kota nie poprawia się w ciągu dnia lub dwóch. Jeśli poza tym kot jest zdrowy i ma dobry apetyt, można spróbować poczekać kilka dni i zobaczyć, czy problem sam ustąpi. Przyczyna biegunki u kota może być tak prosta, jak przejedzenie lub wyjątkowo obfity posiłek. Biegunka jest zwykle wywoływana przez bakterie lub wirusy.

Niekiedy biegunka u kotów jest spowodowana przez pasożyty przewodu pokarmowego. W innych przypadkach objawy są oznaką poważniejszego schorzenia, takiego jak nadczynność tarczycy lub chłoniak, który rozprzestrzenił się na przewód pokarmowy. Biegunka może być również objawem wcześniej istniejącego schorzenia. Biegunce u kotów często towarzyszą wymioty i krew. Biegunkę można leczyć w domu, ale jeśli Twój kot zaczyna wymiotować i ma krew w stolcu, należy wezwać weterynarza.